مجله

راهنمای شستن فرش‌های روشن + نحوه نگه‌ داری از آن‌ها

نگه_داری-از-فرش_های-روشن-min

نگهداری از فرش‌های کرم رنگ

شاید تا به حال استفاده از فرش‌های رنگ روشن را در منزل خود تجربه نکرده باشید اما حتما در خانه دوستان و آشنایان با آنها برخورد کرده‌اید؛ فرش‌های کرمی با اینکه می‌توانند جلوه زیبایی به طراحی داخلی منزل بدهند ، نگهداری آسانی ندارند. این نوع فرش‌ها همیشه نیاز به مراقبت دارند تا مبادا کدر شوند یا لکه‌ای بر روی آنها بیفتد، بنابراین بهتر است ابتدا روش نگهداری از آنها را بیاموزیم تا کمتر به شستن و تمیز کردن نیاز پیدا کنند. برای نگهداری از فرش‌های روشن ابتدا می‌توان مانع از غبار گرفتن آن شد و به طور مداوم آن را جارو کرد، با این کار گرد و غبار به لایه‌های پایینی فرش وارد نشده و کدر نمی‌شود. هم‌چنین بهتر است هر چند وقت یک بار سطح آن را با دستمال مناسب و مرطوب تمیز کنیم اما توجه داشته باشید که دستمال را همیشه در یک جهت بکشید تا کثیفی به داخل بافت نفوذ نکند.

تمیز کردن فرش روشن

برای اجتناب از شستن مداوم و دردسرهای آن می‌توانید فرش کرمی را سر جای خود در منزل تمیز کنید. این نوع فرش‌ها همیشه در دو صورت نیاز به تمیز کردن پیدا می‌کنند که در ادامه برای شما توضیح می‌دهیم :

۱- کدر شدن سطح فرش

وقتی فرش روشن شما کدر می‌شود می‌توانید به راحتی آن را با یک تکه ابر یا دستمال مناسب ، به همراه مقداری محلول روشن کننده تمیز کنید. شما می‌توانید برای این کار از شامپو فرش یا مواد سفیدکننده استفاده کنید اما توصیه ما به شما این است که برای جلوگیری از آسیب دیدن بافت فرش ، زیاد از مواد شیمیایی استفاده نکنید.

برای این می‌توانید از یک محلول طبیعی، دست‌ساز و پاک‌کننده قوی استفاده کنید ؛ مثلا محلول آبلیمو یا سرکه در آب بسیار مفید است، از جوش‌شیرین هم می‌توان برای استفاده در محلول بهره برد و در مرحله دوم با یک دستمال یا اسفنج مرطوب شده با آب خالی باید سطح فرش را از محلول پاک کنید. اما اگر ناچار به استفاده از مواد سفیدکننده شدید ، آن را به مقدار کم استفاده کنید و نگذارید برای بیش از چند دقیقه روی فرش باقی بماند و مرحله دوم را سریعا انجام دهید.

۲- لکه‌های روی سطح فرش


اگر روی گوشه‌هایی از فرش کرمی شما لکه‌ای بیفتد، برای شستن آن ابتدا باید نوع لکه را بشناسید و سپس از محلول مناسب با آن استفاده کنید تا به راحتی پاک شود. در ادامه با مهم‌ترین لکه‌ها و محلول متناسب با آنها آشنا می‌شوید :

  • پروتئین : لکه‌های حاصل از مواد پروتئین دار مانند خون ، تخم‌مرغ یا مدفوع که برای زدودن آنها باید از محلول سرکه سفید ، صابون و نمک در آب ولرم استفاده کنید.
  • دوده : فقط کافیست مقداری نمک روی آن قسمت ریخته و پس از ساعتی آن را با جاروبرقی پاک کنید.
  • جوهر : ماست کم‌چرب بهترین حل‌کننده جوهر است ، ماست را چند بار روی لکه بریزید و جمع کنید تا کاملا پاک شود.
  • لکه‌های غلیظ : لکه‌هایی مانند قهوه که به راحتی پاک نمی‌شوند را بهتر است با محلولی قوی‌تر پاک کنید ، برای این کار نوشابه را با آب مخلوط کنید.
  • نیکوتین : تنباکوها را فقط می‌شود با گلیسیرین پاک کرد ؛ مقدار کمی از آن را روی لکه بریزید و آرام تمیز کنید و در مرحله دوم گلیسیرین را به همراه مایع پاک‌کننده روی لکه ریخته و سی دقیقه صبرکنید و سپس آب‌کشی کنید.
  • روغن : برای از بین بردن آثار چربی تکه‌ای پارچه روی آن بگذارید و سپس اتو را با حرارت متوسط روی آن قرار دهید و خوب آن را گرم کنید و سپس شستشو دهید.
  • چسبنده : لکه‌های مواد چسبنده مانند آدامس و موم را باید به‌وسیله یخ جدا کرد ، به‌این‌ترتیب که یخ را در پارچه‌ای می‌پیچید و آن را روی محل می‌گذارید تا کاملا خشک شود و به راحتی با قاشق یا پشت چاقو آن را از فرش جدا کنید.

در نظر داشته باشید که بعد از تمام این مراحل باید فرش را بشویید یا اصطلاحا آب بکشید که برای این کار از یک لگن مناسب استفاده کنید ، آن را زیر محل مورد نظر گذاشته و روی آن آب بریزید و بشویید و سپس آن را خشک کنید.

شستن فرش کرمی رنگ

بهتر است برای شستن فرش کرم رنگ از محلول طبیعی استفاده کنید تا به بافت فرش آسیب نرسد. مثلا بعد از خیس کردن فرش محلول سرکه و جوش‌شیرین با آب را روی آن بریزید و با فرچه یا اسفنج مناسب سطح فرش را تمیز کنید و سپس با آب بشویید و دوباره فرچه بکشید تا مواد شوینده از بافت فرش خارج شوند.

دقت کنید اگر فرش روشن را خوب آب‌کشی نکنید ممکن است بعد از شستن زرد بماند. هم‌چنین برای جلوگیری از زرد شدن نباید بگذارید بعد از شستشو غبار روی فرش بنشیند ، به این منظور فرش را بعد از شستن چند ساعت در حالت لوله شده قرار دهید و بعد در فضای باز پهن کنید.

در نظر داشته باشید که فرش کرمی را در معرض هوای آلوده قرار ندهید و حتما در هوایی پاک پهن شود تا رنگ آن تغییر نکند.

شستن فرش کرمی یا روشن دستباف


اما اگر فرش کرم رنگ شما دستباف باشد علاوه بر موارد فوق باید هنگام شستن آن بیشتر مراقب باشید تا به فرش شما آسیب وارد نشود ؛ همان‌طور که می‌دانیدفرش دستباف بسیار ارزشمندتر از ماشینی است و برای شستشوی آن باید نکاتی را رعایت کنید :

  • در مرحله اول باید فرش دستباف را غبارروبی کرد و به این منظور آن را آویزان کنید و با ضربات بسیار آرام چوب ، خاک آن را بتکانید تا بافتش صدمه نبیند و سپس به آرامی با جاروی چوبی روی فرش را از غبار پاک کنید.
  • در مرحله دوم حتما امتحان کنید که فرش روشن شما رنگ پس نمی‌دهد. اگر قسمت‌های رنگین فرش رنگ بدهد ، زمینه روشن فرش شما برای همیشه رنگ می‌گیرد و زیبایی خود را از دست می‌دهد ؛ برای این کار پارچه نم‌دار سفید را روی آن بکشید ، اگر رنگین شد فرش شما رنگ می‌دهد پس نباید آن را قبل از شستن خیس کنید و حتما آن را با آب سرد بشویید.
  • برای شستن ، فرش را روی زمین سفت و دارای شیب پهن کنید تا آب به راحتی از آن خارج شود.
  • از مواد اسیدی و پاک‌کننده‌های قوی استفاده نکنید.
  • فرشی که رنگ می‌دهد را پس از شستن لوله نکنید و ابتدا با پارو آبگیری کنید.
  • قبل از پهن کردن فرش ، آن را در جهت خواب پرزها با فرچه یا جاروی چوبی ، جارو بزنید تا پس خشک شدن زیبا و مرتب به نظر برسد.
  • دستباف کرمی شما بهتر است در از معرض نور مستقیم آفتاب پهن نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *