مجله

نکات کاربردی در انتخاب فرش + 4 ویژگی کلیدی در انتخاب آن

نکات-کاربردی-در-انتخاب-فرش-+-4-ویژگی-کلیدی-در-انتخاب-آن

انتخاب فرش مناسب آشپزخانه برای داشتن آشپزخانه‌ای خاص و زیبا، امروزه یکی از دغدغه‌های خانواده‌های ایرانی بوده است. محیط آشپزخانه برای بانوان از اهمیت زیادی برخوردار است، به همین دلیل برای دکوراسیون آشپزخانه وقت زیادی صرف می‌کنند و برایشان بسیار مهم است. فرش آشپزخانه یکی از عناصری می‌باشد که می‌تواند بر زیبایی فضای آشپزخانه تاثیر بسزایی گذارد. 

فرش آشپزخانه، بخریم یا نخریم؟

نخستین سوالی که هنگام طراحی دکوراسیون و چیدمان آشپزخانه خود با آن مواجه می‌شوید این است که آیا برای آشپزخانه فرش تهیه کنیم یا نیازی به پهن کردن فرش در آشپزخانه نیست، جواب این سوال، ابتدا به سلیقه شما بستگی دارد.

اکثرا به استفاده از فرش، گلیم، قالی یا قالیچه در چیدمان آشپزخانه خود علاقه‌مند هستند، در حالیکه افرادی هستند که به پهن کردن فرش بر کف آشپزخانه تمایلی ندارند. افرادی که از فرش، قالیچه، گلیم یا هر نوع پوشش دیگری برای آشپزخانه خود استفاده می‌کنند، حس آرامش، نشاط و گرما بیشتری هنگام کار کردن در آشپزخانه خود خواهند داشت.

حالا که تصمیم داریم پوششی برای کف آشپزخانه‌ فارغ از هر نوع کفپوشی که دارد داشته باشیم، لازم است بدانیم که معضلات استفاده از فرش یا کفپوش‌های دیگر در آشپزخانه چیست تا فرشی را که برای این مکان انتخاب می‌کنیم مشکلات کمتری ایجاد کند.

آشپزخانه محلی است که به واسطه‌ی آشپزی و پخت‌و‌پز و شستشو‌های مکرر، دارای رطوبت و نم زیادی می‌باشد. احتمال پاشیدن یا ریختن آب کف آشپزخانه، بیش از سایر نقاط منزل مانند اتاق خواب و هال و پذیرایی است. همچنین پخت‌وپز و آشپزی نیز ممکن است باعث بی‌نظمی و آلودگی در کف آشپزخانه شود. مثل ریختن روغن یا پاشیدن آرد هنگام پخت کیک و نظیر آن،‌ زیختن ظرف مربا یا عسل هنگام صرف صبحانه، افتادن و شکستن یک تخم مرغ و امثال این اتفاقات که اغلب نیاز به شستشوی کف آشپزخانه را با انواع شوینده افزایش می‌دهد. بنابراین باید برای فرش آشپزخانه، انتخابی داشته باشیم که در صورت بروز هریک از این مشکلات چندان دردسر آفرین نباشد.

 

ویژگی های فرش مناسب آشپزخانه

بهتر است فرش‌هایی با تراکم بالا را برای آشپزخانه خود انتخاب کنید.

فرش یا گلیمی که در کف آشپزخانه استفاده می‌شود از آن دسته فرش‌هایی نباشد که خرده‌های نان، آشغال‌ها، شکر، نمک و نظیر آن‌ها که در آشپزخانه زیاد است داخل بافت فرش برود و از آن بیرون نیاید.

اگر آشپزخانه بزرگی دارید و تصمیم دارید که در آشپزخانه از میز ناهارخوری استفاده کنید توصیه می‌شود ابعاد فرش به گونه‌ای باشد که زیر میز ناهارخوری به همراه صندلی‌ها را فرا بگیرد.

  • جنس مناسب فرش برای آشپزخانه

همانطور که گفتیم فرش آشپزخانه به دلایل کارایی و خصوصیات مشخص این محیط ممکن است زیاد نیاز به شستشو پیدا کند. بنابراین در ابتدای امر بهتر است اگر برای آشپزخانه‌ی خود به دنبال قالی هستید، به فکر انتخاب فرش ماشینی باشید. چرا که شستشوی فرش‌های دست‌باف بسیار پردردسر می‌باشد.

نکته‌ی بعدی که باید در نظر داشته باشید، داشتن الیاف پولیستر و نایلون در فرش است. احتمالا اگر بخواهید برای مکان دیگری فرش تهیه کنید تنها به دنبال فرش با الیاف نخی می‌باشید، اما این نکته‌ برای فرش آشپزخانه خصوصیت مثبتی به حساب می‌آید. چرا که جذب رطوبت در این الیاف بسیار کمتر از الیاف دیگر می‌باشد و اینکه این الیاف رنگ‌دهی زیادی نسبت به سایرین ندارند. بنابراین نگرانی شما از خیس شدن آن‌ها کمتر می‌شود .

داشتن الیاف پولیستر، پرزهای کوتاه، وزن کم، شستشو و نظافت راحت و ثبات نسبی روی سرامیک همگی از مزایای این نوع فرش‌ها به حساب می‌آیند که برخلاف قالی و قالیچه‌های دست‌باف که هیچ یک از این خصوصیات را ندارند، در اینجا به معرفی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم.

پلی استر

فرش‌های پلی استر از دوام بالایی برخوردارند و در برابر لکه، کثیفی و کپک بسیار مقاوم بوده و در عین حال نرم و راحت هستند.جنس-مناسب-فرش-برای-آشپزخانه

پلی پروپیلن

شستشوی راحت، مقاوم بودن در برابر لکه‌ها و ضد آب بودن باعث محبوبیت این مدل فرش‌ها است ولی با این حال این مدل فرش‌ها دوام و راحتی پلی استر را ندارد.

ورژن

نخ ورجین یا ورژن از لحاظ کیفیت در درجات بالایی قرار دارد و همزمان با بالا رفتن قیمت مواد اولیه برای بافت فرش، این نخ پا به صنعت فرش‌بافی گذاشت و به سبب کیفیت عالی و قیمت مناسب توانسته طرفداران زیادی را به خود اختصاص دهد. این نخ همانند نخ اکریلیک از مواد پتروشیمی تهیه شده است. از ویژگی‌های مهم نخ ورژن می‌توان به دوام، مرغوبیت، لطافت و ثبات رنگ اشاره کرد. فرش ماشینی بافته شده از نخ ورژن از طول عمر و دوام بسیار بالایی برخوردار است و هنگام شست و شو و قرار گرفتن در برابر نور خورشید، تغییر رنگ و کاهش کیفیت نخواهند داشت. هم چنین در گذر زمان دچار سایش و خوردگی نمی‌شود.

اکریلیک

الیاف اکریلیک سبک بوده و حالتی شبیه به نخ پشم طبیعی دارد. این نوع نخ ضد حساسیت بوده و راحت قابل شستشو می‌باشد.

الیاف اکریلیک با خصوصیات بسیار عالی و مشابه طبیعی، از قیمتی مناسب برخوردار هستند و در عین حال برخلاف الیاف طبیعی نسبت به بید و مواد شیمیایی، روغن، چربی و حتی نور خورشید بسیار مقاوم بوده و به همین دلیل یکی از بهترین گزینه ها برای فرش آشپزخانه به حساب می‌آید.

 


  • پرز فرش آشپزخانه

پرز-فرش-آشپزخانه

نظافت فرش‌هایی که پرز بلند دارند آن هم در فضاهایی نظیر آشپزخانه کار سختی می‌باشد، به همین دلیل فرش‌هایی با پرز کوتاه در آشپزخانه انتخاب بهتری است.

 

 

 

 

  • وزن فرش آشپزخانه

بهتر است فرش آشپزخانه سبک وزن باشد تا هنگام جابجایی و شتسشو به مشکل نخورید.

 


  • ثبات فرش آشپزخانهثبات-فرش-آشپزخانه-با-ترمز-فرش

اگر کفپوش آشپزخانه شما به نوعی است که فرش روی آن لیز می خورد، توصیه می‌شود در زیر فرش از قالب‌هایی که امروزه در بازار عرضه می‌شوند، استفاده کنید تا مانع سر خوردن فرش روی کفپوش شود.

 

 

 

  • قیمت فرش آشپزخانه

استهلاک فرش آشپزخانه به دلیل شستشوی مرتب و مداوم آن کمی بیشتر از سایر مکان‌ها است و نیاز به تعویض در بازه‌های کمتر و کوتاه‌تری دارد. بنابراین بهتر است انتخاب ارزان‌تری را در نظر بگیرید. به همین علت گلیم فرش‌ها، فرش‌های عروسکی، گبه، وینتیج و… انتخاب‌های بهتری هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *